Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo to nie tylko samochód, to ikona włoskiego designu i inżynierii, która zdefiniowała pojęcie współczesnego superauta. Produkowany przez włoskiego producenta samochodów Lamborghini od 2003 do 2013 roku, Gallardo stał się najchętniej kupowanym modelem w historii marki, z 14 022 wyprodukowanymi jednostkami.

Początki i inspiracje ikony włoskiego designu i inżynierii

Nazwa Gallardo pochodzi od słynnej rasy byków do walki, co odzwierciedla siłę i pasję, które są wpisane w DNA marki. Samochód został zbudowany na podstawie modelu Calà, a jego projekt zawierał wiele cech pochodzących z Audi, firmy-matki Lamborghini. Pomysł na model Gallardo narodził się jako odpowiedź na potrzebę stworzenia bardziej dostępnego, ale nadal ekscytującego sportowego samochodu.

Ewolucja modelu

Gallardo przeszło wiele zmian w różnych rocznikach i wersjach. Od podstawowej wersji Gallardo 5.0, przez limitowane edycje takie jak Gallardo SE i Gallardo Nera, po bardziej ekstremalne warianty jak Gallardo Superleggera, które były mocniejsze i lżejsze od podstawowego modelu. W 2007 roku Gallardo wzięło udział w Mistrzostwach FIA GT3 z modelem Gallardo GT3, zbudowanym przez Reiter Engineering.

Lamborghini Gallardo, produkowane w latach 2003-2013, przeszło wiele zmian w różnych rocznikach i wersjach. Poniżej przedstawiam szczegółowy przegląd tych różnic:

  • Gallardo 5.0 (2003-2008): To była podstawowa wersja samochodu, dostępna w dwóch wersjach nadwozia: coupé i kabriolet. Napędzany silnikiem V10 w dwóch wariantach mocy – 500 KM i 520 KM
  • Gallardo SE (2005): To była limitowana wersja do 250 sztuk
  • Gallardo Spyder (2005-2007): To była wersja kabriolet
  • Gallardo Nera (2007): To była limitowana wersja do 185 sztuk
  • Gallardo Superleggera (2007-2008): Ta wersja była mocniejsza i lżejsza od podstawowego modelu. Z Gallardo po kuracji odchudzającej ubyło aż 100 kilogramów
  • Gallardo LP560-4 (2008-2013): Ta wersja była jeszcze bardziej odważna i stanowiła dalszą ewolucję pierwszego modelu Lamborghini z silnikiem V105
  • Gallardo LP560-4 Spyder (2008-2013): To była wersja kabriolet modelu LP560-4
  • Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni (2009): Ta wersja była limitowana do 250 sztuk i charakteryzowała się rozwiązaniem technicznym niespotykanym wcześniej w tym modelu: moc 550 KM i napęd na tylną oś
  • Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale: Ta wersja była jeszcze bardziej odważna i stanowiła dalszą ewolucję pierwszego modelu Lamborghini z silnikiem V105
  • Gallardo LP 570-4 Spyder Performante: Ostatni model Gallardo, który opuścił taśmę produkcyjną w 2013 roku

Wszystkie te modele były napędzane silnikiem V10 z czterema zaworami na cylinder. W ciągu dziesięciu lat produkcji wyprodukowano 14 022 jednostki Gallardo

Design i styl

Gallardo jest znane ze swojego kompaktowego, atletycznego wyglądu. Krótki rozstaw osi i zredukowane zwisy nadają mu dynamiczny wygląd, a całość została ukształtowana w jednym wolumenie, zgodnie z typowymi i unikalnymi proporcjami, które są charakterystycznym znakiem tradycji stylistycznej Lamborghini.

Lamborghini Gallardo na ulicy

Cena i wartość Lamborghini Gallardo

Cena Lamborghini Gallardo różniła się w zależności od rocznika, wersji i wyposażenia. W momencie wprowadzenia do sprzedaży w 2003 roku, Gallardo kosztowało około 770 000 zł. W 2023 roku, ceny używanych modeli na polskim rynku wtórnym mogły sięgać 485 000 PLN za model z 2004 roku. Ceny nowych modeli również różniły się w zależności od wersji, z nieznacznie wyższymi cenami za nowsze modele.

Dziedzictwo i następca

Produkcja Lamborghini Gallardo zakończyła się w 2013 roku, a jego dziedzictwo kontynuuje Lamborghini Huracán. Gallardo pozostaje jednak w pamięci jako jeden z najbardziej znaczących modeli w historii marki, który przyczynił się do kształtowania jej oblicza w XXI wieku.

Tagi: Brak tagów

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *